The Luleå Way

Vi har haft förmånen att få jobba fram idé, budskap och film till kampanjen och platsmarknadsföringen The Luleå Way. I nära samarbete med den fantastiska filmaren Jacob Nilsson (Silverview) samt vår roliga och drivna kund Visit Luleå. Det här är bara början. Många fler filmer, bilder och texter är att vänta under budskapet #theluleaway.

Viral spridning

De två första filmerna i kampanjen The Luleå Way har spridits av stolta lulebor, visats över 600 000 gånger på sociala medier, fått beröm av reseoperatörer världen över och nominerats till Placebrander of the Year 2016. Vilket vi tycker är askul (även om det inte blev en vinst den här gången). Förutom detta har vi naturligtvis haft nöjet att få arbeta med både Jacob på Silverview och med Visit Luleå under hela processen.

Höst

Ja, vad tänker du när hör eller vill uttrycka höst? På samma sätt fick vi fundera när uppdraget för film nummer tre i upplagan av "The Luleå Way" skulle göras. Vad gör vi med höst? Hur gör vi höst? Hur känns höst? Hur ska hösten gestaltas? Vad har hösten för ton och musik? Hösten är en utmaning, men också en möjlighet att göra någonting helt annat.

I höstfilmen har vi jobbat med kontraster. Från lugnt till intensivt. Från natur till stad. Från inne till ute. Från ovan till nära. Från tyst till livfullt. Från ljust till mörkt och tillbaka. Vi har använt en mer konstant och bakomliggande musik för att låta ljud och kontraster ta plats och skapa dramaturgi. Resultatet har ni ovan, inspireras och njut.