Sjöberg 242

Vi fick äran att ta fram en helt ny varumärkesprofil och webbplats till en av Sveriges mest älskade idrottsstjärnor genom tiderna, numera barnrättskämpen och författaren Patrik Sjöberg. Vi är stolta över att få vara med och skapa kommunikation som gör skillnad!

  • Datum: 2017
  • Uppdrag: Webb, Copy, Trycksaker, Branding
  • Kund: Sjöberg 242

Behov

När Patrik Sjöberg behövde utveckla sitt varumärke gick uppdraget till kommunikationsbyrån Meramedia. I det ingick varumärkesprofil, byggandet av en ny webbplats, beskrivande texter och säljstrategisk produktifiering av Patriks föreläsningar. Allt sammantaget innebär den nya kommunikationen en strategisk varumärkesförflyttning för någon som har antagit ett viktigt uppdrag i samhället. 

Profilen hade målet att ge en ruff känsla utan att bli för extrem. Själva logotypen skulle kännas sportig, stilren och modern med siffrorna ”242” som utgångspunkt. När det gäller webbplatsen var målet att utforma något som är lättnavigerat, som nära hänger samman med profilen och sätter fokus på de bokningsbara föreläsningarna. Texterna skulle på ett bra sätt berätta om den starka resa som Patrik har gjort samt presentera den barnrättskämpe, författare och föreläsare som han är idag. I textarbetet ingick även att, i nära samarbete med Patrik själv och retorikbyrån Snacka snyggt, hitta ett sätt att beskriva Patriks olika föreläsningar så att de tydliggörs och på samma gång skiljer sig från varandra.

macbook-mockup.jpg
web_v2.jpg

Resultat

Profilen fick enligt önskemål en mer sportig och stilrent utseende. Det fick bli en känsla av ett nummer från en matchtröja eller banmarkeringar från idrottsplatser. Vi använder en kall gatufärgskala med guld som accent för detaljer eller för att kunna belysa valda delar dit vi vill leda ögat. Effekttypsnittet Yorklyn ger en Street art-känsla men för också tankarna till gamla skrivmaskiner och författande. Vi valde att använda detta i första hand för rubriker. Som huvudtypsnitt använder vi en rak, tydlig och städad linjär. Då får vi bra kontrast i texterna. Som grafiskt element jobbar vi med mörka färgplattor bakom vissa rubriker för att ge kontrast och effekt. Vi använder även ett guldstreck för att dela av information och ge en varm detalj till layouten. 

Grunden till webbplatsen ville vi få in lite av en smutsig förortskänsla, med mörka och halv-knastriga bilder och en struktur utav betong. Valet föll naturligt på svart grafit, vilket vi tyckte passade utmärkt tillsammans med den sportiga känsla vi ville fånga. Den stilrena logotypen bryter snyggt och tydligt av den "ruffa" känslan. Vi fokuserade på att göra webbplatsen luftig, samtidigt bryta lite mot den traditionella inramningen som webbplatser idag kan ha. Mjuka animationer lades till för att skapa en skönare och harmoniskare känsla.

Texterna ger en bild av människan, föreläsaren, författaren och barnrättskämpen. Språket är berättande, men ändå rakt på ett sätt som passar Patrik som person och det som han vill förmedla med sitt varumärke.

Sjöberg 242 Logo
iphone-mockup.jpg
iphone-mockup-overview.jpg