Håll i er. Nu kommer The Luleå Way Höst.

2016 / 11 / 09

De två första filmerna i kampanjen The Luleå Way har spridits av stolta lulebor, visats över 600 000 gånger på sociala medier, fått beröm av reseoperatörer (jätte-viktigt) världen över och nominerats till Placebrander of the Year 2016. Nu kommer höstfilmen.

Höst. Hm. Vad gör vi med höst? Hur gör vi höst? Hur känns höst? Hur ska hösten gestaltas? Vad har hösten för ton och musik? Hösten är en utmaning, men också en möjlighet att göra någonting annat.

I höstfilmen har vi jobbat med kontraster. Från lugnt till intensivt. Från natur till stad. Från inne till ute. Från ovan till nära. Från tyst till livfullt. Från ljust till mörkt och tillbaka. Vi har använt en mer konstant och bakomliggande musik för att låta ljud och kontraster ta plats och skapa dramaturgi.

Som vanligt har jag, Viktor på Meramedia, och Jacob på Silverview jobbat nära varandra. Kanske ännu närmare än tidigare. Vi har i ännu större utsträckning än tidigare tänkt, planerat, formgett, regisserat och filmat tillsammans. Med Jacob blir det sena nätter och tidiga mornar. Han lever och tänker film. På plats hamnar han helt i zon och blir svår att nå. Nästan som besatt börjar han leta vinklar och dirigera människor. Både processen och resultatet är helt fantastiskt. 

— Ljud och kontraster är fantastiskt roligt att jobba med. Att ha en känsla för ljud och musik är väldigt viktigt när du bygger upp en film från grunden, den mest kreativa processen ligger oftast för mig i efterarbetet, kombinerat med den tekniska kunskapen i både programvara och för att fånga filmmaterial i så hög standard och i så kreativa vinklar som möjligt. Jag och Viktor kompletterar varandra väldigt bra. Med hans kunskaper i att ta fram budskap, dramaturgi och struktur för rätt innehåll så är vi tillsammans ett vinnande koncept. Viktor tänker alltid så det knakar och idéerna faller som höstlöv från träden, säger Jacob. 

Visit Luleå är som vanligt roliga och naturliga att jobba med, den här svängen främst personifierade av Petter Norén och Maria Wahlberg som fungerar mer som samarbetspartners än kunder. Det brukar bli bäst så.

— När vi på Visit Luleå bestämde oss för att göra film sökte vi så klart efter människor med rätt kompetens, men det var även viktigt för oss att hitta någon vi kunde jobba ihop med, i ett nära och enkelt samarbete där vi tillsammans bildar ett team och skapar en känsla av att vara kollegor. Med Jacob och Viktor har vi hittat en arbetsform för att komma igång snabbt och jobba effektivt. Båda är kreativa, flexibla, lyhörda och otroligt kompetenta, säger Maria Wahlberg.

— Jacob och Viktor är två personer man troligen kommer kunna skryta över att man jobbat med. Så länge de inte gör någonting jättedumt i framtiden, säger Petter Norén.

Vi ska försöka, Petter. Men vi kan inte lova någonting.

Nu har vi i alla fall släppt höstfilmen i en levande och rolig kampanj som sprider Luleå över världen.

 

theluleaway-big-thumb.jpg