Säg hej till Joel Forsberg!

2017 / 04 / 03

Säg hej till Joel Forsberg, Meramedias digitalstrateg. Analytiker (sedan födseln säger vissa), pokerproffs och aktielegendar. Analytisk och lugn. Rolig att vara med, men samtidigt sjukligt resultatorienterad. Om han inte har svaret på stående fot så skaffar han fram det, så fråga på bara. Möt Joel.

Hej! Vad gör du här?


Digital marknadsföring. Min roll kommer ständigt att utvecklas, men jag jobbar för tillfället med Google Adwords (Display, Shopping, Youtube och Sök), Facebook ADS, Instagram samt i begränsad del med Twitter. Helt enkelt mycket av det som går att göra lönsamt inom digital marknadsföring. Jag gillar att träffa människor och kommer också föreläsa för att göra andra bättre. Det passar bra in med Meramedias sätt att samarbeta med sina kunder, där helheten är viktig.

 

Vad är styrkorna med digitala kanaler?

De är transparanta. Det gillar jag. Man ser exempelvis hur många klick man har fått och vad det har kostat. Man ser hur många som har sett, och hur mycket folk har handlat eller interagerat via annonserna. Jag jobbar alltid smått först för att sedan skala upp när det finns tillräcklig data. Den digitala marknadsföringen förändras snabbt, och det är inspirerande. En sanning idag kan vara något helt annat imorgon, så det gäller att hänga med i svängarna.

 

Varför är du så bra på det här?

Jag har varit professionell pokerspelare större delen av mitt vuxna liv. Jag är resultatorienterad, analytisk och har alltid varit intresserad av strategier. Jag vill se effekt med allting jag gör. Jag handlar dessutom med aktier åtminstone veckovis, och har så gjort i 10 år. Det har gett mig en stor förståelse för hur företag är uppbyggda, fungerar och förändras. Vi byråer måste vara intresserade av företagen som vi jobbar med. Om vi ska utveckla din kommunikation måste vi ha förståelse för verksamheten och affärsmodellen.

 

Hur utvecklas digitala kanaler?

Vi får mer och mer och fler och fler val och möjligheter. Flöden och sättet som vi människor interagerar på digitalt förändras ständigt. Medier, annonsformer och sökverktyg utvecklas.

 

Vad är det vanligaste misstagen man gör med digital marknadsföring?

Att man kör strutsen, med andra ord kör huvudet rakt ner i sanden. Man har satt upp och kört en kampanj men vill inte ta tag i det och följa upp resultatet utan hoppas att det ska lösa sig självt. I själva verket behöver digital marknadsföring alltid få kärlek. Med andra ord analys, utvärdering och ständig optimering. Vad har funkat? Vad har inte fungerat och varför? På så sätt lär du dig också.

 

Är det här verkligen kul att jobba med? Varför? Varför?!

Väldigt roligt. Det innehåller strategi, analys, resultat och tävling, allting som jag gillar. Sedan är det spännande att jobba med någonting som är under ständig förändring. Kombinationen att få träffa människor genom att i hålla föreläsningar och verkligen djupdyka i analys och transparanta siffror, det passar mig helt perfekt.

 

Din bakgrund är intressant. Kan du ge oss ett digital-strateg-tips, ett pokertips samt ett aktietips?

  • Digitalstrategiskt: Börja smått. Utvärdera. Skala upp. Fokusera och satsa på det som har gått bra. Det gäller allt från produkter till annonsformer.

  • Poker: När du satsar, satsa hårt. Är du inte beredd att satsa hårt, gör det inte. Lägg dig. Gör ingenting halvdant, helt enkelt.

  • Aktier: Jag undviker bolag som man eventuellt kan bygga en spännande framtid kring OM det där skulle hända. ”Då tar bolaget 3 % av marknaden som är värd 55 miljarder”. Usch. Jag vill veta att det finns potential, men också en historik och att branschen är under utveckling. Leta inte under stenar efter någonting som troligen inte finns där. Oftast finns det bara jord under stenar.

Men, tänk om det ligger en skatt där då?

Ja, tänk om. Jag föreslår att vi köper aktier i bolaget som säljer verktyg för att vända stenarna istället.

joel_wide.jpg