Det heter Performance Marketing (av en anledning)

2017 / 11 / 16

Vad är digital marknadsföring? Vad ska jag lägga budget på? Hur når jag mina kunder? Vad har det egentligen gett för resultat och hur f*n vet man?! Begreppet ”digital marknadsföring” väcker många frågor. Vi pratar gärna om Performance Marketing och kommer med svaren. Vår analytiska digitalstrateg Joel Forsberg förklarar varför man ska satsa på det, hur det funkar och vad det kan ge.​

Styrkan med marknadsföring i digitala kanaler sitter mycket i det synliga resultatet. På internet, inte minst Google och Facebook, kan vi se, mäta, utvärdera och ständigt optimera och effektivisera marknadsföringsinsatserna utifrån tydliga mål. Det gör att vi kan chansa allt mindre. Oavsett om du vill sälja mer, berätta något viktigt eller öka din synbarhet. Därför väljer vi att kalla det för Performance Marketing. En marknadsföring som byggs på resultat och drivs av effekt.

— Många köper marknadsföring i traditionella kanaler för att man alltid har gjort det. Det är inget fel på att annonsera i tidningen eller på radio, det kan fungera utmärkt om det görs på rätt sätt till rätt sak. Men många, jag vågar till och med säga majoriteten, av dagens yngre vuxna läser inte dagstidningen eller lyssnar på radio. Och penetreringen ökar dagligen online. Därför bör åtminstone en del av er totala budget för marknadsföring gå till Performance Marketing i digitala kanaler. För att lyckas med annonseringen bör man veta hur de ska utföras för att få ut så bra resultat som möjligt till en rimlig kostnad. Om det är en konst att producera bra marknadsföring, så är det en vetenskap att sprida den på bästa sätt. Det kräver tid, kunskap och tålamod, berättar Joel Forsberg, Adwords-certifierad digitalstrateg på Meramedia.

Vad händer om jag inte jobbar med Performance Marketing?

Det går att spendera väldigt mycket pengar på digital marknadsföring med en bristande strategi. Det resulterar i en låg kvalitets-rankning och innebär att Google och Facebook kräver mer pengar för att annonserna överhuvudtaget ska visas. Du betalar mer och får mindre, fortsätter Joel.

Hur börjar man? 

Grunden för oss är att ta reda på vad kunden har för mål. Det kan vara ökad försäljning, men det kan också vara sign-ups på nyhetsbrev, fler följare, rekryteringar eller helt enkelt stärkt varumärke. Med en tydlig målbild kan vi diskutera hur vi ska nå de personerna vi faktiskt är beredda att betala för att nå. Är det försäljning som är målet vill vi nå de personerna i det ögonblicket de söker efter den produkt eller tjänst som ni erbjuder. Där är Google så klart ett väldigt bra val.

Kan du ge något bra exempel på när det har fungerat bra?

En av våra kunder är en webbhandelsfokuserad leverantör av allt från kontorsmaterial till lagerinredningar. Deras Adwords-annonsering på Google har gått från negativ marginal till att sälja för sju gånger insatsen. Varje investerad krona resulterar i sju kronors försäljning. Genom att analysera data har vi märkt vad som ger resultat, och vad som bara inneburit kostnader. Vi har börjat litet och testat vad som fungerar bäst. Vi har mätt, utvärderat resultatet och förbättrat kontinuerligt.

Hur jobbar du? 

Min bakgrund ligger inom poker, aktiehandel och marknadsanalys. Men jag brukar säga att jag inte är en gambler. För mig handlar det om att samla in data för att sedan mäta, analysera, utvärdera och förbättra annonseringen. Genom att skapa flera olika kampanjer med olika inriktningar, texter och bilder kan vi med hjälp av data utvärdera vilka som presterat bäst. De som inte levererar åker ut och de med potential förbättras kontinuerligt. 

Hur följer vi upp resultatet? 

En uppföljning med lämpligt tidsintervall är rekommenderat för att vi ska ha all information vi behöver för att kunna leverera bästa möjliga resultat. Skulle jag själv satsa pengar i något så vill jag också veta vad jag fått för pengarna. Vad har jag satsat? Vad har resultatet blivit? Vi lär oss hela tiden genom att skruva i annonseringen. Du som beställare kan få ut väldigt mycket data. Och många svar. Data kan exempelvis visa att det inte alls är de personerna som vi trodde på från början som är den primära målgruppen. Vad ska vi säga? Hur ska det se ut? Här blir det också en fråga om att göra bra innehåll. Det gäller allt från bilder, filmer och grafisk design till rubriker som verkligen fångar in och budskap som tilltalar. 

Sammanfattningsvis … 

Sammanfattningsvis kan vi säga att vi inte skjuter med hagelbrakarna. Vi satsar och förbättrar de kampanjer som faktiskt levererar, uppbackat av data. Annonseringen som inte har fungerat kastas i sopkorgen. Vi blir klokare och marknadsföringen blir effektivare och får bättre resultat. 

Är du intresserad över hur vi kan hjälpa dig? Tveka inte att kontakta oss!
0920-23 21 00
info@meramedia.se