Det heter Performance Marketing (av en anledning)

2019 / 10 / 10

Vad är digital marknadsföring? Vad ska jag lägga budget på? Hur når jag mina kunder? Vad har det egentligen gett för resultat och hur f*n vet man?! Vår Google Ads-certifierade digitala strateg Joel Forsberg förklarar varför du borde satsa på Performance Marketing, hur det funkar och vad det kan ge.​

Är du redan nu intresserad över hur vi kan hjälpa dig? Boka ett möte.

Styrkan med marknadsföring i digitala kanaler sitter mycket i det synliga resultatet. Inte minst på Google och Facebook kan vi mäta, utvärdera och ständigt optimera och effektivisera marknadsföringsinsatserna utifrån tydliga mål. Oavsett om du vill sälja mer, berätta något viktigt eller öka din synbarhet. Därför väljer vi att kalla det för Performance Marketing – marknadsföring som byggs på resultat och drivs av effekt.

Många köper marknadsföring i traditionella kanaler för att man alltid har gjort det. Det är inget fel på att annonsera i tidningen eller på radio, det kan fungera utmärkt om det görs på rätt sätt till rätt sak. Men många läser inte dagstidningen eller lyssnar på radio längre. Enligt SOM-undersökningen Svenska Trender 1986–2018 lyssnar endast 13 % av befolkningen på kommersiell radio minst fem dagar i veckan. Men enligt Svenskarna och Internet 2018 använder 97 % av befolkningen Google för att söka efter information.

 

Vad händer om jag inte jobbar med Performance Marketing?

Det går att spendera mycket pengar på digital marknadsföring med en bristande strategi. Men det resulterar i en låg kvalitetsrankning då Google och Facebook kräver mer pengar för att annonserna överhuvudtaget ska visas. Du betalar alltså mer och får mindre.

Hur börjar jag? 

Grunden är att ta reda på vad kunden har för mål. Det kan vara ökad försäljning, sign-ups på nyhetsbrev, fler följare, rekryteringar eller helt enkelt stärkt varumärke. Med en tydlig målbild kan vi diskutera hur vi ska nå de personerna vi faktiskt är beredda att betala för att nå. Är målet försäljning vill vi nå personerna i ögonblicket de söker efter den produkt eller tjänst som ni erbjuder. Där är Google så klart ett väldigt bra val.

Kan du ge något bra exempel på när det har fungerat bra?

En av våra kunder är en webbhandelsfokuserad leverantör av allt från kontorsmaterial till lagerinredningar. Deras Ads-annonsering på Google har gått från negativ marginal till att sälja för sju gånger insatsen. Varje investerad krona resulterar i sju kronors försäljning. Genom att analysera data har vi märkt vad som ger resultat, och vad som bara inneburit kostnader. Vi har börjat litet och testat vad som fungerar bäst. Vi har mätt, utvärderat resultatet och förbättrat kontinuerligt. Ett annat gott exempel är en kund inom resebranschen vars Google Ads-kampanj har en avkastning på knappt 20 gånger det investerade beloppet.

Hur jobbar du? 

Min bakgrund ligger inom poker, aktiehandel och marknadsanalys. Men jag brukar säga att jag inte är en gambler. För mig handlar det om att samla in data för att sedan mäta, analysera, utvärdera och förbättra annonseringen. Genom att skapa flera olika kampanjer med olika inriktningar, texter och bilder kan vi med hjälp av data utvärdera vilka som presterat bäst. De som inte levererar åker ut och de med potential förbättras kontinuerligt.

Hur följer vi upp resultatet? 

Vi rekommenderar en uppföljning med lämpligt tidsintervall. Detta för att vi ska ha all information vi behöver för att kunna leverera bästa möjliga resultat. Skulle jag själv satsa pengar i något så vill jag också veta vad jag fått för pengarna. Vad har jag satsat? Vad har resultatet blivit? Vi lär oss hela tiden genom att skruva i annonseringen. Och du som beställare kan få ut mycket data, och många svar. Kanske är det inte alls personerna som vi trodde på från början som är den primära målgruppen. Vad ska vi säga? Hur ska det se ut? Här blir det också en fråga om att göra bra innehåll – bilder, filmer och grafisk design till rubriker som verkligen fångar in och budskap som tilltalar.

Sammanfattningsvis … 

Vi satsar och förbättrar de kampanjer som faktiskt levererar, uppbackat av data. Annonseringen som inte har fungerat kastas i sopkorgen. Vi blir klokare och marknadsföringen blir effektivare och får bättre resultat.

Är du intresserad över hur vi kan hjälpa dig? Tveka inte att kontakta oss!

0920-23 21 00
info@meramedia.se