Grimståhl & Brun

Är det lättare att leda som två? Följ vår vardag genom utmaningar och framgångar. Vi delar med oss av lärdomar, spaningar och inspiration kring företagande och kommunikation.

5H4C9060.jpg

Att utmana sin affärsmodell

För ett tag sedan fick jag frågan om jag kunde gästa Innovationsdagen och berätta om hur vi på Meramedia utmanar vår affärsmodell. För det första är alltid mitt svar självklart på den frågan, för det är verkligen en ära när andra tycker att det vi gjort (och gör) är ett bra exempel att lyfta fram. För det andra såg jag ut som ett frågetecken när jag fick frågan.
Utmana vår affärsmodell? Vem? Vi? Hur tänkte ni nu? Jag förstod ingenting. Men, ett samtal senare så klarnade det hur bilden utifrån ser ut och ja, det är ju faktiskt precis vad vi gör. För som ni vet, på en kommunikationsbyrå består kärnaffären oftast av att sälja sin tid timme för timme och att skala upp det på ett dygn som bara innehåller 24 timmar är tufft. Man måste hitta andra sätt, vilket var precis vad vi gjorde för ett par år sedan. Eller egentligen började allt med Happybooking. Bokningssystemet som vi utvecklade under ett par år och idag är vårt dotterbolag. Strax efter det skapade vi mässan Fair: Living, tätt följd av nästa mötesplats och succén Södra strand. Båda två med en helt annan affärsmodell än ett pris som är baserat på en timtaxa. Här sålde vi idéer och koncept!

Precis på det sättet jobbar vi på Meramedia. Vi är vår egen testbädd. Vi skapar nya idéer, projekt och koncept på löpande band. Både för andra men även för oss själva. Sen 1,5 år tillbaka har vi hunnit bygga en mötesvåning och tidigare under hösten hade Meramedia Akademi premiär. För precis som vi saknade en snygg mässa av hög nationell klass och en strand mitt i stan så saknade vi en riktigt schysst mötesvåning och inspirerande kurser på hemmaplan.

Och vet ni vad jag är mest stolt över? Att nya affärsidéer kan komma från alla håll inom företaget. Jag tror, och hoppas, att det är resultatet av det arbete vi lägger ner på en inkluderande kultur där alla får ta plats. 

Tack LTU Business för att jag fick vara en del av ert program tillsammans med alla kloka forskare. Och även om jag gillar titeln ”Att utmana sin affärsmodell” gillar jag vårt sätt att se på saken allra bäst (tillika ett favvo-uttryck) – Fail fast forward! När omvärlden förändras i en rasande takt gäller det att vara på tårna och testa, testa, testa. För man kan ju alltid ångra sig om något blir tokigt, det vore värre än att inte testa alls. / Grimståhl

Föreläsningar

Från improvisation till supercrew

Från improvisation till supercrew

När man är liten och ny är det lätt att testa och våga misslyckas. Men hur bygger man en företagskultur som hyllar nyfikenhet samtidigt som man växer? Och hur bygger man en inkluderande kultur med engagerade medarbetare? Inspireras av ett delat ledarskap med gemensam framgång.

Vadå Varumärke?

Vaddå varumärke?

Smart, snyggt och ingen slump. Affärsutveckling som inte når ut genom kommunikation är ett slöseri med resurser. Att väcka känslor kring varumärket är avgörande för att vara valbar, men hur hittar man sin egen väg att nå ut? Och hur kan medarbetarna bli din starkaste kraft för att fortsätta attrahera talanger?

Vill du boka en föreläsning?

Boka här