Grimståhl & Brun

Är det lättare att leda som två? Följ vår vardag genom utmaningar och framgångar. Vi delar med oss av lärdomar, spaningar och inspiration kring företagande och kommunikation.

Akenberg. För att vi älskar svenskt mode.

Att både Grimståhl och jag är intresserade av mode är kanske ingen överraskning. Därför pirrar det ju till lite extra att krydda till uppdragen på byrån med lite hard core fashion. Att sedan få möjligheten att göra det med ett företag som satsar på hållbart mode och ansvarsfull design gör att vi bara måste berätta om det här.

Akenberg är ett svenskt modehus som för några veckor sedan lanserade sin första premiumkollektion handgjorda solglasögon. SS19-kollektionen består av 18 olika bågar som alla är handgjorda i begränsad upplaga. Materialet är ett av cellulosaacetat i toppkvalitet och inspirationen kommer från den spektakulära svenska naturen. Modellerna är unisex och utrustade med Carl Zeiss-linser med komplett UV3-skydd. 

Photo shoot på Akenberg

I vårt uppdrag har vi tagit fram varumärkesdesignen, roddat en photoshoot av första kollektionen, agerar kommunikationsrådgivare och gör plan och action för företagets sociala medier.  
 
Bakom framtagandet av Akenbergs produkter finns omtanke i form av noggrant utvalda material och produktionssätt. Deras ideologi är att undvika massproduktion för att i stället skapa limiterade, unika och hållbart producerade solglasögon som har sin givna plats i var mans och kvinnas garderob. Produktionen sker för hand i Grekland och de snyggt designade fodralen i renskinn tillverkas i  Sattajärvi. Företaget värnar om människorna bakom produktionen och samtliga producenter och samarbetspartners är familjeägda företag som drivit sina verksamheter i generationer. Som en av ägarna till Akenberg, Jenny Olsson, säger: "Ett par solglasögon från Akenberg är därmed inte bara en investering i sig själv utan också en hyllning till hantverket från människorna bakom produktionen." 

Tärendö i en av mina favoritfärger

När modebranschens miljöpåverkan är hetare samtalsämne än någonsin behövs röster från företag som tar ansvar. Och man vet att det är på riktigt, när företagets grundare, Annkathrin Lundqvist, som grundade bolaget (då klädkollektioner) har arbetat med hållbart mode innan uttrycket var etablerat i Sverige. Hon hade sin första ekologiska kollektion på plats när H&M bara hade skissat på det och när stora massan pratade ekologiskt skapade hon sina kreationer av gamla brandslangar och pet-flaskor. En visionär inom hållbarhet. Så du förstår ju hur inspirerade både vi och övriga superstjärnor på Meramedia är av detta uppdrag. Nu ska vi bara se till att Akenberg får massor med ljus på sig. Både bokstavligt och bildligt. / Brun

Foto: Daniel Holmgren

Föreläsningar

Från improvisation till supercrew

När man är liten och ny är det lätt att testa och våga misslyckas. Men hur bygger man en företagskultur som hyllar nyfikenhet samtidigt som man växer? Och hur bygger man en inkluderande kultur med engagerade medarbetare? Inspireras av ett delat ledarskap med gemensam framgång.

Vaddå varumärke?

Smart, snyggt och ingen slump. Affärsutveckling som inte når ut genom kommunikation är ett slöseri med resurser. Att väcka känslor kring varumärket är avgörande för att vara valbar, men hur hittar man sin egen väg att nå ut? Och hur kan medarbetarna bli din starkaste kraft för att fortsätta attrahera talanger?

Vill du boka en föreläsning?

Boka här