Grimståhl & Brun

Är det lättare att leda som två? Följ vår vardag genom utmaningar och framgångar. Vi delar med oss av lärdomar, spaningar och inspiration kring företagande och kommunikation.

72 timmar i New York

Vilka dagar vi fick. Sol, tryckande värme, massor av inspiration, klokskaper och nya insikter. På 72 timmar. Många timmar sömn blev det såklart inte. Tidiga kvällar (skillnaden i tid var påtaglig) och morgonpigga som få – vi fångade verkligen dagen.



Vi inledde vår resa med ett möte tillsammans med Tom Beckman som är Global Head of Creative på världens största (!) kommunikationsbyrå, Weber Shandwick. Man pratar om Tom som en rockstjärna inom kommunikationsbranschen, så det var klart att vi var nyfikna på denna emigrerade svensk som gör stordåd i storstan. 

På amerikanskt vis så var det naturligtvis en pampig entré med dörrvakter, passerkort och allt tänkbart som skulle passeras innan vi fick möta mr Beckman. Och snacka om att man känner sig småfånig när man naturligtvis inte bär med sig något id-kort. Alls. I USA. Och får dra till med sitt största leende och sin bästa jag-hade-ingen-aaaning-min för att bli insläppt. Det gick vägen.

Väl inne möttes vi upp av nästa receptionist och fick vänta i kaffebaren. I kaffebaren alltså. Med två egna baristor. Och en hel drös med kaffelösningar att välja mellan. Målbild: barista på kontoret.

Det visade sig snart att på denna jättebyrå, med uppdragsgivare som IBM, General Motors, Unilever och många av de absolut största varumärkena jobbade denna ödmjuka, generösa och intressanta person som gärna delade med sig av sina erfarenheter och diskuterade Meramedia. 
 
Under dag två bad vi Tom välja lunchställe och önskade oss något ställe som vi inte skulle hitta själv. Tom gjorde oss inte besvikna och bokade bord på en gammal lönnkrog som heter Sidecar. Vi fick vet att iste var grejen man dricker till maten här. Och vi vill ju inte verka annat än världsvana så det blev det såklart.
 
På Weber Shandwicks tre-vånings-höga-jättekontor sprang vi även ihop med mannen bakom Budweisers senaste kampanj. Den som handlar om att Bud ska bli det första ölet på Mars. Där och då insåg vi även höjden av spetskompetens och att det finns ultra-nischade kommunikationsbyråer i USA som jobbar med astronauter. Alltså, bara med astronauter.
 
Vi passade även på att byta några ord över en lunch på trevliga The Smith med Sanna och Isak, två svenska kreatörer som berättade allt om den amerikanska kulturen i branschen, om kunder med ofattbara kommunikationsbudgetar och om hur det tillslut blir vardag med möjligheter som kända skådisar och en hel arsenal av amerikanska polishelikoptrar i filmproduktionerna.

 

Och vad är väl en resa till andra sidan Atlanten utan att springa på en före detta luleåbo? Vi mötte upp smarta fashionistan Åsa Petersen som var i stan för att gästa ett riktigt Manhattanbröllop. Firande i dagarna fyra. Såklart. Åsa har själv gjort en spännande resa med uppdrag på Aftonbladet, som politisk talskrivare, som frilansskribent och på IF Metall för att jobba med deras kommunikation. 

Det stora äpplet känns alltid rykande hett. Den här gången även i temperatur. Vi svalkade oss med en inte helt oväntat rejält stor glass med på tok för lite strössel på hotellets riktigt snygga uteservering.

Många restaurangbesök blir det. När man får som man vill alltså. Det här konstverket är från restaurangen Vandal. Ett bra tips till den som reser ett partygäng och vill ha middag och bus i ett. Vårt lilla gäng gjorde så gott vi kunde och nattsuddade till strax efter 23. Och det var ändå bra jobbat ska du veta.

Föreläsningar

Från improvisation till supercrew

När man är liten och ny är det lätt att testa och våga misslyckas. Men hur bygger man en företagskultur som hyllar nyfikenhet samtidigt som man växer? Och hur bygger man en inkluderande kultur med engagerade medarbetare? Inspireras av ett delat ledarskap med gemensam framgång.

Vaddå varumärke?

Smart, snyggt och ingen slump. Affärsutveckling som inte når ut genom kommunikation är ett slöseri med resurser. Att väcka känslor kring varumärket är avgörande för att vara valbar, men hur hittar man sin egen väg att nå ut? Och hur kan medarbetarna bli din starkaste kraft för att fortsätta attrahera talanger?

Vill du boka en föreläsning?

Boka här